Alla inlägg den 14 november 2013

Av Idde Kartez - 14 november 2013 00:09

Jag ber om ursäkt att jag e så sjukt dålig på att uppdatera den här bloggen! Jag blir otroligt rörd av att folk hittar hit trots att det i perioder (läs tyvärr oftast) går månader mellan tillsfällena då jag uppdaterar.


Jag skulle vilja förtydliga att mina tidvis få inlägg inte beror på att jag inte har nåt att säga om feminism, (som denna blogg är menad att handla om) utan snarare tvärt om. Det händer för mycket dåligt i världen, Sverige, Stockholm som behöver göras något åt, och jag är nog i grund och botten mer en "do-er" än nån som sitter å smider tidskrävande långsiktiga planer som sällan skrider till verket.

En kan bli mörkrädd ibland av att vistas för mkt på internet. Här regerear de mörkare krafterna i opropertionerligt stor grad. De som inte riktigt vågar stå för sina åsikter i de allmänna utrymmet har här en möjlighet att va anonyma å har då bevisligen en tendens att "tuffa till sig" genom mordhot, rasism och sexuella trakasserier. Sverigedemokraterna fick ju tex sjukt mkt högre procent i facebook valet än i riksdagsvalet, och det går inte att följa en enda tråd på flashback utan att den spårar ur i racism och/eller antifeminism.


Det verkar vara en omöjlighet i Sverige idag att vara kvinna och förespråka jämnlikhet utan att bli påhoppad och trakasserad med hot om sexuellt och/eller fysiskt våld. som tur är är vi många som får vårt engagemang triggat av detta. (Jag vet faktiskt inte en enda som hoteen lyckats hämma).


Jag skriver kvinna, med Valerie Solanas klassiska feministiska manifest "Scum" i åtanke, som sattes upp som pjäs på Turteatern i Stockholm 2011, och där den kvinnliga huvudrollsinnehavaren fick ta emot så mkt hot att pjäsen efter en tid tvingades inneha närvarande poliser när den skulle spelas, medan den manliga regissören fick gå helt oberörd.


Om det är någon som tror jag är ute och cyklar i mitt resonemang kan ni klicka på denna länk:


http://www.svt.se/ug/sa-har-later-hatet-mot-kvinnor-2013


Väcks intresse, kan jag tipsa om Maria Svelands bok här:


http://www.bokus.com/bok/9789173434669/hatet-en-bok-om-antifeminism/


För mig finns 2 kriterier för att en person ska ha rätten att kalla sig feminism.

1.) En anser att båda könen är lika mycket värda och ska ha samma rättigheter

2.) En anser att det idag medför vissa fördelar att födas som man


Jag förstår att ordet feminism, låter misstänkt likt feminin som är något kvinnligt.

Anedningen till detta är punkt 2. Så snart den punkten blivit inaktuell är jag den första att förespråka ett namnbyte till "jämnlikhism"






Presentation

Det här är en blogg som belyser samhällets orättvisor, svart på rosa..
Vardagliga iaktagelser blandas med tankar kring aktuella händelser, debatter och artiklar. Det kommer även tipsas om feministiska event, filmer, böcker och annat kul. Välkomen!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards