Alla inlägg under januari 2013

Av Idde Kartez - 25 januari 2013 01:16

Fördomar har en negativ klang. Och de kanske är bra.

Men jag tror det är viktigt att inte glömma att vi har fördomar av en anledning. Det är en överlevnadsinstinkt. Ett sätt att snabbt bilda oss en uppfattning om något okänt utifrån våra tidigare möten med liknande.

Föreställ dej tex en person m kniv som kommer springande emot oss.

De flesta av oss skulle snabbt dra slutsatsen att hen vill oss illa och agera därefter. Tänk hur mkt tid vi skulle förlora på stå å göra en medveten analys på denna person, genom att typ stå å fylla i nån form av risk formulär.

(En fördomsfri bebis skulle kunna reagera precis hur som helst å utgången skulle bli därefter.)

Allt vi tänker, känner å gör grundas ju på de fördomar vi fått från tidigare livsupplevelser utan att vi tänker på de, å oftast e de nåt positivt,


men de finns problem..

Precis som poliser som skanske mest får rycka ut ibland vissa samhällsgrupper med tiden har en tendens att skapa sej fördomar mot dessa samhällsgrupper, tenderar vi som jobbar med feministiska frågor ibland att få vissa fördomar mot män. Det är jättesynd, men förståeligt. Kommer man mest i kontakt med en sida av något så drar vår biologiska fördomsgen automatiskt paraleller för att inte utsätta oss för fara.

De e nog svårt komma ifrån. 

Jag har egentligen ingen poäng, mer än att jag tror att de e grymt viktigt att vara medveten om sina fördomar, i alla sammanhang, å på så vis, med tiden sålla ut dem, som man inte vill gå å släpa på och leva efter.

Av Idde Kartez - 17 januari 2013 23:45


Just sett alla 3 delarna av Palme dokumentären på svt play. Kan någon motstå denna fantastiska man?

Jag är tyvärr för ung för att ha fått äran att uppleva honom live i sitt esse, men efter denna korvstoppning inser jag att såna som han växer inte på trän. Han kämpade för jämnlikhet, kvinnors rättigheter, fungerande dagis (som tyvär fortfarande e 100% synnkat till kvinnors rättigheter,) drev igenom frågan om delad vårdnad vid skilsmässa mm mm mm

Kan inte på rak arm komma på nån coolare svensk nånsin.

De e så sjukt sorgligt att alla fanatiker som slåss för nåt gott ska bli dödade. JF Kennedy, Marin Luther Ling, Olof Palmemed många flera. Finns så klart dumsnutar som oxå ryker med, men tyvärr tyvärr tyvärr, verkar det som fler rötägg får sitta kvar.


Av Idde Kartez - 11 januari 2013 21:35


Från och med igår slopades lagen om tvångssterilisering vid könsbyte i Sverige. (redan..) men Jippi! eller?.. Är jag ensam? var e festen? E jag ensam om att uppskatta att denna fachistiska stenålderslag tas bort? En fråga som naturligtvis i praktiken inte berör gemeneman, men som queerfolk kämpat för i åratal.


Jag lyckas inte hitta seriös info om gårdagens lagändring när jag googlar eller går in på de stora tidningarnas hemsidor.

Jag vet att jag inte är nån hacker, men en lagändring e en lagändring å denna en pekning med hela handen åt rätt håll.

För Sverige i tiden, för att citera kungen..


Har alla berörda vant sig vid ett utanförskap å att deras stora frågor inte berör almännheten? Pågår de stora partyt nån stans i det dolda dit jag inte har tillträde?


Hur som helst vill jag, från botten av mitt hjärta, gratulera å lyckönska samtliga berörda och oberörda för att vi får möjligheten att leva i ett av världens bästa länder när de gäller lagar å tacka regeringen för att de äntligen tagit sitt förnuft till fånga.


Presentation

Det här är en blogg som belyser samhällets orättvisor, svart på rosa..
Vardagliga iaktagelser blandas med tankar kring aktuella händelser, debatter och artiklar. Det kommer även tipsas om feministiska event, filmer, böcker och annat kul. Välkomen!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards