Alla inlägg den 23 september 2010

Av Idde Kartez - 23 september 2010 00:00

Min kille är minst lika mkt feminist som jag å vi lever i ett jämnställt förhållande.

Vi diskar, handlar, städar osv lika ofta. Vi e lika slarviga å ändå e de nånting i vår kultur som gör de mer pinsamt för mej att va slarvig.

När vi har de äckligt hemma så e de som en osynlig ande viskar till mej att de e mitt fel, eller som att de på nåt sätt smällter samman med omgivningens bild av mej, men inte av honom.. Som om de yttersta ansvaret, hur jämnlikt man än lever, vilar på tjejen.. En äcklig tjej e liksom äckligare än en äcklig kille.

De e helt klart värre med generationen över oss, men det är illa nog att de finns alls!


En full tjej oxå skabbigare än en full kille. Hur kan de va så djupt rotat att jag känner de? Varför ska kvinnlighet va så starkt förknippat med renlighet?

Presentation

Det här är en blogg som belyser samhällets orättvisor, svart på rosa..
Vardagliga iaktagelser blandas med tankar kring aktuella händelser, debatter och artiklar. Det kommer även tipsas om feministiska event, filmer, böcker och annat kul. Välkomen!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards