Direktlänk till inlägg 16 september 2010

Män är mer värda

Av Idde Kartez - 16 september 2010 11:30

Ett argument jag hört för att män tjänar mer än kvinnor är att kvinnor ofta föder barn och "måste" va hemma en tid med dem. Även om detta är skandal å oförståeligt på alla sätt (eftersom de är enda sättet vi kan föröka oss på idag) så är de inte hela sanningen..

Statistiken visar att en gymnasiestudent från bygglinjen i snitt får 2400 kr mer i ingångslön än en person som går ut vårdlinjen direkt när dom kommer ut från gymnasiet. 2400 KRONOR!!!


De råder ingen tvekan om vilken av linjerna som innehar flest manliga resp kvinnliga studenter, men frågan är vad kom först, hönan eller ägget?

Väljer kvinnor naturligt jobb som ger lägre lön eller ger dessa jobb lägre lön för att de domineras av kvinnor?

I det här fallet skulle jag säga att de e både och.

Man kan säga att människovårdande yrken (som domineras av kvinnor) har lägre lön eftersom de inte är ekonomiskt vinstdrivande i sig själv att ta hand om sjuka, gamla och svaga människor (i det system vi lever i idag). 

Man kan säga att kvinnor får stänga av "sin empatiska ådra" sluta jobba inom vården och gå dit pengarna finns, men det underliga är ju att när kvinnor kommer in i ett yrke (som tex lärare) så sänks lönerna inom den yrkesgruppen..

och tror någon det är en slump att röntgensjuksköterskor (som är en förhållandevis mans tät yrkesgrupp) tjänar bättre än vanliga sjuksköterskor trots att utbildningen är lika lång?  

Nu väntar vi bara på att lönerna för läkare (som varit en förhållandevis högavlönad MEN även mansdominerad yrkesgrupp inom vården) ska sänkas i takt med att fler kvinnor kommer in även där.


Va jag försöker säga e att vi helt uppenbart har att göra med ett strukturellt problem, at kvinnor värderas lägre, och detta kommer inte att lösa sig själv så länge 75% av alla chefer innehar de kön som tjänar på denna underliga ekvation.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Idde Kartez - 17 december 2014 15:11


Hajjar inte helt hur än, men e grymt positiv till detta! Närmare kroppens naturliga cykler tror jag är the shit. så skumt att framställningen av p-piller för män aldrig slår igenom när de hittades en fungerande metod för över ett år sen. Troligen tro...

Av Idde Kartez - 14 november 2013 00:09

Jag ber om ursäkt att jag e så sjukt dålig på att uppdatera den här bloggen! Jag blir otroligt rörd av att folk hittar hit trots att det i perioder (läs tyvärr oftast) går månader mellan tillsfällena då jag uppdaterar.   Jag skulle vilja förtydli...

Av Idde Kartez - 20 september 2013 00:56

De har så sakteligt börjat gå upp för mej att historia inte behöver va världens tråkigaste ämne egentligen. Jag har bara aldrig kunnat relatera till alla gamla kungar å viktiga män. När jag på senare år introducerats för betydelsefulla personer av mi...

Av Idde Kartez - 2 april 2013 18:13

Äntligen börjar fittan få den uppmärksamhet den förtjänar http://debatt.svt.se/2013/04/02/det-ar-2013-och-vi-maste-vaga-prata-om-fittan/...

Av Idde Kartez - 24 mars 2013 18:00

Absurt hur många tjejer, kvinnor, flickor, damer, mammor, systrar, döttrar, mormrödrar som under alltför lång tid inte haft ett namn på sitt könsorgan som ligger bekvämt i  munnen. Kussinmurran, musen, framstjärt, där nere, du vet vad..  omskriv...

Presentation

Det här är en blogg som belyser samhällets orättvisor, svart på rosa..
Vardagliga iaktagelser blandas med tankar kring aktuella händelser, debatter och artiklar. Det kommer även tipsas om feministiska event, filmer, böcker och annat kul. Välkomen!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards