Direktlänk till inlägg 6 april 2010

Lo Kauppi

Av Idde Kartez - 6 april 2010 09:00


Vill Tipsa om Lo Kauppis pjäs "Bergsprängardöttrar" som turnerar runt i Sverige med riksteatern just nu. Den handlar om några intagna kvinnor i ett kvinnofängelse i Sverige och om hur deras olika problem utanför murarna krockar med den strikta bråkrati som styr Sveriges fängelser. Som föredetta fångvårdare måste jag säga att pjäsen är skrämmande verklighetstrogen och jag uppskattade verkligen den ovanliga men verklighetsbaserade gestaltningen av den plikttrogna och töntiga vakten (som spelas av Lo Kauppis man Figge Norling) och som skiljer sig så fundamentalt från hur fångvaktare vanligen gestaltas.

Tyvärr har pjäsen spelats färdigt i Stockholm men om man har vägarna förbi (eller bor i) någon annan stad rekommenderar jag den varmt.

Titeln bygger på namnet på Lo Kauppis roman "bergsprängardottern som exploderade" men de har inget med varandra att göra förutom att de gestaltar utsatta kvinnor.


http://www.riksteatern.se/templates/Produktion____8727.aspx

 
 
Ingen bild

calista

3 maj 2010 11:31

Ny här...gillar det jag ser dock:)
http://greasypics.bloggplatsen.se

Idde Kartez

13 september 2010 13:05

Tack, jag e tyvätt mkt mer oaktiv än jag skulle vilja. Gillar din blogg me, otroligt snygg oxå! Låt oss länka till varandra

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Idde Kartez - 17 december 2014 15:11


Hajjar inte helt hur än, men e grymt positiv till detta! Närmare kroppens naturliga cykler tror jag är the shit. så skumt att framställningen av p-piller för män aldrig slår igenom när de hittades en fungerande metod för över ett år sen. Troligen tro...

Av Idde Kartez - 14 november 2013 00:09

Jag ber om ursäkt att jag e så sjukt dålig på att uppdatera den här bloggen! Jag blir otroligt rörd av att folk hittar hit trots att det i perioder (läs tyvärr oftast) går månader mellan tillsfällena då jag uppdaterar.   Jag skulle vilja förtydli...

Av Idde Kartez - 20 september 2013 00:56

De har så sakteligt börjat gå upp för mej att historia inte behöver va världens tråkigaste ämne egentligen. Jag har bara aldrig kunnat relatera till alla gamla kungar å viktiga män. När jag på senare år introducerats för betydelsefulla personer av mi...

Av Idde Kartez - 2 april 2013 18:13

Äntligen börjar fittan få den uppmärksamhet den förtjänar http://debatt.svt.se/2013/04/02/det-ar-2013-och-vi-maste-vaga-prata-om-fittan/...

Av Idde Kartez - 24 mars 2013 18:00

Absurt hur många tjejer, kvinnor, flickor, damer, mammor, systrar, döttrar, mormrödrar som under alltför lång tid inte haft ett namn på sitt könsorgan som ligger bekvämt i  munnen. Kussinmurran, musen, framstjärt, där nere, du vet vad..  omskriv...

Presentation

Det här är en blogg som belyser samhällets orättvisor, svart på rosa..
Vardagliga iaktagelser blandas med tankar kring aktuella händelser, debatter och artiklar. Det kommer även tipsas om feministiska event, filmer, böcker och annat kul. Välkomen!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards